7 stappen om te ontspannen | MYdept.
16042
post-template-default,single,single-post,postid-16042,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-9.1.3,wpb-js-composer js-comp-ver-6.9.0,vc_responsive

15 feb 7 stappen om te ontspannen

7 stappen om te ontspannen

 

Voel jij je soms ook als een denderende trein zonder remmen die door het leven dendert? En ookal zijn het grotendeels leuke dingen, het voelt alsof je ze van jezelf moet doen en je bijt je erin vast. Maar waarom doe je dat eigenlijk?

Wat levert ontspanning op?

Inmiddels weet ik dat af en toe even tijd voor mezelf nemen zorgt voor ontspanning, rust in mijn hoofd en dat ik er een leuker mens van word. Niet alleen voor mezelf, maar ook voor de mensen om me heen. Meestal duurt het even voordat ik vanuit mijn ‘hoge snelheidstrein’ modus tot stilstand kom. Maar als de trein dan eenmaal stilstaat ontstaat er ruimte in mijn hoofd en rust in mijn lijf en zijn mijn alledaagse zorgen ineens niet zo belangrijk meer.

Wat was voor jou de laatste keer dat je echt iets voor jezelf gedaan hebt en hierdoor volledig kon ontspannen? Kun je het je nog herinneren of is het al weer even geleden?

Volg de onderstaande 7 stappen en kom te weten hoe jij kunt ontspannen!

 

7 stappen om te kunnen ontspannen

1. Waar ontspan jij van? 
Om te kunnen ontspannen moet je eerst weten hoe dat voor jou werkt. Voor mij is ontspannen het nemen van een bad, lezen van een boek, wandelen in de natuur en de ultieme ontspanning voor mij is een saunabezoek. Wat is ontspanning voor jou?

2. Houd het klein
Wanneer je bedenkt wat voor jou dingen zijn waarvan je ontspant, begin dan met iets kleins. Al is dit maar voor 5 of 10 minuten op een dag even ONLY YOU tijd.

3. Gun het jezelf
Mag jij het eigenlijk van jezelf om even tijd voor jezelf te nemen? Jij bent de meest belangrijke persoon in jouw leven. Het levert je immers op dat je ontspant, dat je rust voelt en meer kan genieten van de dingen om je heen.

4. Waar heb jij nu behoefte aan?
Stel jezelf op een dag eens de vraag. ‘Waar heb ik nu behoefte aan?’ En gun jezelf dit ook, vooral op de momenten dat het niet uitkomt. 😉

5. Maak tijd
Blokeer deze tijd voor jezelf in je agenda en maak het belangrijk voor jezelf. Hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het zal gaan om jezelf dit te gunnen. Wat je kan helpen is om het ook te communiceren met de mensen om je heen, zodat ze je eraan kunnen herinneren.

6. Zeg nee
Durf eens nee te zeggen tegen een ander als er een beroep op je gedaan wordt. Misschien wel het meest lastige, omdat je graag iets voor een ander doet. Maar nee zeggen maakt je geen slecht persoon. Sterker nog, hiermee geef je je eigen grenzen aan en het maakt dat je bewust voor jezelf kiest. Nee zeggen tegen een ander betekent ja zeggen tegen jezelf.

7. Geniet ervan!
Nu je de tijd hebt genomen om te ontspannen, geniet er dan ook van. (Zonder dat naar dat stemmetje in je hoofd te luisteren die je erop wijst wat je allemaal nog ‘moet’.)

Schrijf nu voor jezelf 5 dingen op waarvan jij ontspant en deel ze hieronder in het reactieveld. Ik kijk er naar uit.

Let’s make it happen!
Anne Marieke

 

Zet nu jouw eerste stap!
Download hier mijn GRATIS e-book “Rust in je hoofd in 7 stappen”.

Geen reactie's

Geef een reactie