Ik kan niet ontspannen! | MYdept.
15888
post-template-default,single,single-post,postid-15888,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-9.1.3,wpb-js-composer js-comp-ver-6.9.0,vc_responsive

06 mei Ik kan niet ontspannen!

Ik kan niet ontspannen!

 

Voel jij je soms ook als een hoge snelheidstrein zonder remmen die door het leven dendert? En ookal zijn het grotendeels leuke dingen, het voelt wel alsof we ze van onszelf moeten en we erin vastbijten. Maar waarvoor doen we dat?

Ik weet inmiddels dat af en toe even tijd voor mezelf nemen zorgt voor ontspanning, rust in mijn hoofd en dat ik er een leuker mens van word. Niet alleen voor mezelf, maar ook voor de mensen om me heen. Meestal duurt het even voordat ik vanuit mijn ‘denderende trein’ modus tot stilstand kom. Maar als de trein dan eenmaal stilstaat ontstaat er ruimte in mijn hoofd, rust in mijn lijf en zijn mijn alledaagse zorgen ineens niet zo belangrijk meer.

Ik neem me dan ook regelmatig voor om vaker te ontspannen. Maar hoe komt het dan toch dat ik steeds een schuldgevoel krijg en alle andere dingen op mijn TO DO list voorrang geef?

 

8 stappen om te kunnen ontspannen

 

1. Wanneer was jij voor het laatst ontspannen?
Wat was voor jou de laatste keer dat je echt iets voor jezelf gedaan hebt en hierdoor volledig kon ontspannen?

2. Waar ontspan jij van?
Om te kunnen ontspannen moet je eerst weten hoe dat voor jou werkt. Voor mij is ontspannen het nemen van een bad, lezen van een boek, wandelen in de natuur en de ultieme ontspanning voor mij is een saunabezoek. Wat is ontspanning voor jou?

3. Houd het klein.
Wanneer je bedenkt wat voor jou dingen zijn waarvan je ontspant, begin dan met iets kleins. Al is dit maar voor 5 of 10 minuten op een dag even ONLY YOU tijd.

4. Gun het jezelf.
Mag jij het eigenlijk van jezelf om even tijd voor jezelf te nemen? Jij bent de meest belangrijke persoon in je leven. Het levert je immers op dat je ontspant, dat je rust voelt en meer kan genieten van de dingen om je heen.

5. Waar heb ik nu behoefte aan?
Stel jezelf op een dag eens de vraag. ‘Waar heb ik nu behoefte aan?’ En gun jezelf dit ook, vooral op de momenten dat het niet uitkomt.

6. Maak tijd.
Blok deze tijd voor jezelf in je agenda en maak het belangrijk voor jezelf. Hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het zal gaan om jezelf dit te gunnen.

7. Zeg nee.
Durf eens nee te zeggen tegen een ander als er een beroep op je gedaan wordt. Nee zeggen tegen een ander betekent ja zeggen tegen jezelf.

8. Geniet ervan!
Nu je de tijd hebt genomen om te ontspannen, geniet er dan ook van. (Zonder dat naar dat stemmetje in je hoofd te luisteren die je erop wijst wat je allemaal nog ‘moet’ doen.)

 

Schrijf nu voor jezelf 5 dingen op waarvan jij ontspant en deel ze met me hieronder in het reactieveld. Ik kijk er naar uit om het te lezen.

Let’s make it happen!

Anne Marieke

 

Zet nu jouw eerste stap!
Download hier mijn GRATIS e-book “Rust in je hoofd in 7 stappen”.

Geen reactie's

Geef een reactie