5 tips om in het nu te zijn | MYdept.
15909
post-template-default,single,single-post,postid-15909,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-9.1.3,wpb-js-composer js-comp-ver-5.6,vc_responsive

30 mrt 5 tips om in het nu te zijn

5 tips om in het ‘nu’ te zijn

 

Pieker je veel en draait je hoofd overuren? Over die presentatie van gisteren en die aanvaring met je collega vorige week. Of over wat je dit weekend nog allemaal moet regelen en hoe dat zal gaan verlopen. Druk, druk, druk!
Zeg eens eerlijk, wat levert het je eigenlijk op?

Hoofd op pootjes

Een aantal jaar geleden zat ik behoorlijk met mezelf in de knoop en piekerde ik me suf. Ik voelde me een hoofd op pootjes en de rest van mijn lichaam bestond gewoon niet. Zelf had ik dat toen helemaal niet door en ik stevende af op een flinke depressie.

Tot mijn coach me een oefening liet doen en mij vroeg: “Hoeveel procent leef jij eigenlijk in het NU?” Uhm, goede vraag, daar had ik nooit over nagedacht. Tot mijn schrik moest ik bekennen dat dit hooguit 20% was. Dat betekende dus dat ik voor 80% van mijn tijd bezig was met piekeren over het verleden of me druk maken over wat nog ging komen! Beiden zijn dingen waar ik geen invloed op had. Daar moest ik voor mezelf echt iets aan veranderen.

Geluksmomentje

Waarom is het zo fijn om in het nu te zijn? Ga maar eens na, bijna alle geluksmomentjes die je kunt herinneren speelden zich af ‘in het moment’. Een avondje heerlijk lachen met je vrienden, genieten van muziek bij een gaaf concert, een knuffel van je partner of uit je plaat gaan op de dansvloer. Op zo’n moment telt niets anders dan het hier en nu!

Wil jij ook meer geluksmomentjes en minder zinloos piekeren? Ik deel hieronder graag met jou mijn 5 eenvoudige tips om in het ‘nu’ te zijn.

 

5 tips om in het ‘nu’ te zijn:

 

  1. Doe 1 ding tegelijk: stop met multitasken en doe alles wat je doet met je volle aandacht.
  2. Neem de tijd: plan extra tijd in voor de dingen die je wilt doet. Hierdoor creëer je meer rust voor jezelf en ben je minder bezig met het volgende agendapunt.
  3. Vermijd prikkels van buitenaf: zet je telefoon eens een avondje uit of op stil, zodat je ongestoord kunt doen waar je mee bezig bent.
  4. Plan minder: de leukste dingen gebeuren onverwacht en ongepland. Dus laat het eens spontaan gebeuren en plan niets.
  5. Maak contact: kijk als je op straat loopt om je heen en maak eens oogcontact met iemand die je tegenkomt. Een glimlach van een vreemde kan wonderen doen, voor jezelf en voor de ander.

 

Deze eenvoudige tips zullen je helpen om meer te genieten van het moment, van de mensen en gebeurtenissen om je heen. Hiermee creëer je zelf de geluksmomentjes waar je blij van wordt!

 

Nu ben ik heel benieuwd. Wees eens eerlijk? Hoeveel procent leef jij eigenlijk in het NU? Laat je reactie achter in het veld hieronder.

 

Let’s make it happen!
Anne Marieke

 

Zet nu jouw eerste stap!
Download hier mijn GRATIS e-book “Rust in je hoofd in 7 stappen”.

Geen reactie's

Geef een reactie