Rust in je hoofd in 10 minuten - eenvoudige meditatie | MYdept.
16036
post-template-default,single,single-post,postid-16036,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-9.1.3,wpb-js-composer js-comp-ver-4.11.2.1,vc_responsive

02 mei Rust in je hoofd in 10 minuten – eenvoudige meditatie

Rust in je hoofd in 10 minuten – eenvoudige meditatie

 

Ik las in een artikel in Happinez dat er gemiddeld 60.000 gedachten per dag door ons hoofd gaan. Ja echt, 60.000! En 80% van deze gedachten gaan over negatieve dingen en het veroordelen van onszelf en anderen. Best schokkend dat we onbewust zoveel tijd besteden aan dingen die ons onrust brengen en niet gelukkig maken. 

Hoe fijn zou het zijn als we die gedachten een beetje onder controle zouden kunnen hebben. Of als we dan toch zoveel gedachten moeten hebben, deze dan in ieder geval een positieve draai kunnen geven.

Controle over je gedachten!

Kan dat dan? Controle hebben over je gedachten? Een van mijn cliënten had tijdens de rebalancing sessie die ik hem gaf een geweldig inzicht hierover. Hij had tijdens de sessie allerlei gedachten in zijn hoofd had die hem continu afleidde. Maar hij ontdekte dat hij die gedachtenstroom kon stoppen door zijn aandacht gewoonweg te richten op mijn handen die zijn lichaam aanraakten. Wow, er zat een aan- en uitknop op zijn gedachten. Je hebt er dus zelf invloed op of je je laat leiden door je gedachten of niet, iets wat hij zich nooit had gerealiseerd.

Dus blijkbaar zijn er manieren waarop we controle kunnen hebben op onze gedachten. Dat is echt goed nieuws! Dit betekent dus niet dat we altijd invloed hebben op wat we denken, maar wel dat we de gedachtenstroom kunnen onderbreken zo nu en dan. En dat geeft rust. Rust in je hoofd en meer ontspanning in je hele lichaam. En hoe vaker je dit doet, hoe gemakkelijker het wordt.

Eenvoudige meditatie voor directe rust in je hoofd 

Een effectieve meditatieoefening die ik zelf graag gebruik als mijn hoofd overuren draait is de bodyscan. Het is een korte oefening die je gemakkelijk tussen de bedrijven door kunt doen en je hebt er alleen maar een rustig plekje voor nodig. Desnoods op het toilet op je werk tijdens de pauof thuis op je slaapkamer. 😉

Van mediteren word je niet alleen ontspannen en rustig, maar ook alerter en helderder van geest. Wie wil dat nu niet! Wil je het een keertje proberen? Hieronder een fijne meditatieoefening met om je een stukje op weg te helpen.

Weet je niet goed of mediteren wel iets voor jou is? Ik ben zelf lange tijd sceptisch geweest over mediteren totdat ik het een keertje deed. Probeer het een keer en je zult zien dat het werkt.

TIP VOORAF: zoek een rustige plek en zorg dat je niet gestoord wordt (telefoon uit). Lees de oefening eerst een keer rustig door voordat je begint. 

BODYSCAN – ca 10 minuten

•   Ga rustig zitten op een stoel, krukje of kussen.

•   Als je op een stoel zit, zet dan beide voeten op de grond. Ga in een waardige rechte houding zitten. Iedere ruggenwervel ondersteunt de wervel daarboven.

•   Je mag je ogen sluiten als je dat prettig vindt.

•   Adem 1 keer diep door en ontspan je buik.

•   Richt je aandacht nu op je ademhaling. Voel hoe de lucht je buik vult op de inademing en merk op hoe lucht weer ontsnapt op de uitademing.

•   Je richt je op je ademhaling, maar verandert er niets aan. Je ademhaling doet precies wat jij nodig hebt.

•   Merk op dat er tussen iedere inademing en iedere uitademing een kleine pauze zit.

•   Je zult merken dat je afgeleid wordt door gedachten. Wees vriendelijk voor je gedachten en als je ze opmerkt keer je terug naar je ademhaling, zonder oordeel en blij dat je ze opgemerkt hebt. Pas als je ze opmerkt kun je terugkeren naar je ademhaling.

•   Breidt je aandacht uit naar heel je lichaam. Voel de punten die contact maken met de ondergrond.

•   En bij elke gedachte keer je vriendelijk terug naar het voelen van je lichaam.

•   Ga nu met je aandacht naar je linkervoet. Merk op wat je voelt. Is het warm of koud, of voel je gewoon niets? Het een is niet beter dan het ander. Het is zoals het is.

•   Breid je aandacht uit naar je hele linkerbeen. Adem als het ware naar je been toe.

•   Laat de aandacht los en richt je nu op je rechter voet. Merk op wat je voelt, of het gebrek daar aan.

•   Focus je nu op je hele linkerbeen, adem ook hier naar toe.

•   Laat je aandacht voor je been los en bij de volgende inademing richt je je op je romp.

•   Merk hoe alles een eenheid vormt en continu in beweging is. Je romp is 1 levend geheel.

•   Laat je romp gewoon zijn en focus je nu op je armen.

•   Merk je schouders op, je bovenarmen, je onderarmen. En merk nu ook je handen op.

•   Alles wat je voelt is zoals het is en dat is goed zo.

•   Verleg je aandacht nu naar je hoofd.

•   Voel heel je hoofd, je nek, de spieren van je gezicht. Voel of er ergens spanning zit. Voel het alleen, maar oordeel niet. Je merkt het alleen op.

•   Wordt je nu weer bewust van je ademhaling.

•   Voel de lucht stromen in je keel.

•   Wordt je bewust van je omgeving.

•   En dadelijk als je er aan toe bent open je je ogen en merk eens op of je nu nog steeds je hele lichaam kunt voelen.

•   Dit is het einde van de meditatie.

(bron: mindu.nl)

Er zijn dus manieren om onze 60.000 (!) gedachten per dag even te onderbreken en ons hoofd tot rust te laten komen. Probeer deze korte bodyscan en ervaar het zelf!

En? Welke invloed deze korte bodyscan op jou heeft gehad? Deel het met me en laat je reactie achter in het reactieveld.

Let’s make it happen!
Anne Marieke

 

Zet nu jouw eerste stap!
Download hier mijn GRATIS e-book “Rust in je hoofd in 7 stappen”.

Geen reactie's

Geef een reactie